Kuidas mängida mägicut võistlustel. I EessõnaAlljärgnev kirjutis on peamiselt sellest, miks ja kuidas peaks võistlustel magicut mängima kiiremini ja üleliigselt molutamata. Kas neid mõtteid on siin vaja välja tuua, ei oska öelda. Igaüks oleme ju harjunud mängima nii nagu me oleme ja väga raske on neid harjumusi muuta.
Siiski. Minu kunagine füüsikaõpetaja, kes hirmsasti lektüüri armastas pidada, ütles, et moraali pidamise kasuprotsent on kuskil 2%-5%. Seega, kui sajast mängijast 2-5 tüüpi siit midagi reaalselt kõrva taha paneb, siis on juba asja ette läinud.
Ei ole olemas, kiired ja aeglaseid pakke, halbu ja raskeid match-up’e. On vaid aeglased mängijad. Ma võin täiesti rahulikult väita, et suudaksin 250 kaardist
Battle of Wits pakki kiiremini mängida, kui legendaarne Paul Lumi kõige lihtsamat Burni.
Kellele see jutt mõeldud on:
• neile, kes tegelevad võistlusmägicuga, kuid ei võida nii tihti, aga siiski tahaks.
• neile, kes üleüldiselt mängivad aeglaselt ja kelle mängud venivad pikaks.
• neile, kes oskavad mängida, võidavad vahel, aga ikkagi mängivad millegipärast kahtlaselt aeglaselt.
• kõigile uutele mängijatele, kes on alles hiljuti alustanud ja mägicu põhitõed selgeks saanud.
• ja teistele ideaalsetele mängijatele nagu mina, et meelde tuletada ja endale teadvustada, mis ebavajalikke lolle liigutusi me mängides kogu aeg teeme.
II SissejuhatusMiks peaks kiiresti mängima? Lihtne.
• Võistlusel tiksub aeg ja sa pead selle aja sees võitma. Kui aeg saab otsa, siis sa ei võida. Loogiline.
• Sul jääb aega üle, et analüüsida nägematutel asjaoludel tulnud kaotust ja mõelda oma vigadele.
• Mängu ajal survesta vastast. Tee oma käigud ära ja jää talle punnsilmselt otsa vaatama. Las tema ragistab ajusid ja mängib aeglaselt. Aeglase mängimise eest on ennegi hoiatusi ja penalteid antud ja antakse ka edaspidi.
• Sul jääb aega üle, et pingeliseks ja pikaks kujunenud võistlusel järgmiseks matchiks puhata ja ette valmistuda.
Kiiresti mängimise all ei mõtle ma hooletut rapsimist ja läbimõtlemata käike, vaid optimeeritud ja kalkuleeritud käitumismustrit. Iga liigutus olgu see nii väike kui tahes haukab kokkuvõttes suure tüki sinu matchi ajast. Yu-gi-oh’likult kaardi tõmbamine, kaartide närveldav segamine ja muud teatraalsed liigutused on ju täiesti ebavajalik.
Püüan samm haaval välja tuua näpunäiteid, kuidas iga mänguetapiga aega võita.
III Paki segamineKui sa kogu selle jutu oled läbi lugenud, on sul juba niipalju tarkust kogunenud, et juba mängidki kiiresti matchi ära. Mis edasi?
De-sideboarding. Kohe. Muuda pakk tema algsele kujule: sideboard välja, maindeck kaardid tagasi sisse. Sega pakki mõned korrad. Kogu oma kodinad kokku ja mine puhka ja söö üks võileib. Oli pingeline 17 minutiline match, mille võitsid kiirelt tulemusega 2-1.
Algab uus round. Kuulutatakse välja paaringud.
Vut-vut otsi kiirelt oma õige koht, lao oma pudinad lauale ja hakka kohe pakki segama. Mida rohkem segad, seda suurem tõenäosus võidule. Ausalt. Küsi Eesti meistritelt.
Segamiseks ja mulliganimiseks on ettenähtud oma kindel aeg. Aga sa ei taha segamise peale väga palju aega kulutada, kuna mängida on ka vaja.
Kuna sa jõudsid enne vastast lauda ja alustasid enne teda paki segamist, jõudsid sa ka rohkem segada ja sul on suurem tõenäosus võidule. Sega umbes täpselt niikaua, kui vastane. Proovi enne teda segamine lõpetada, andes märku, et sina oled duelliks valmis.
Sega vastase pakki ka.
Igaüks segab pakki erinevalt. Õpi seda tegema lihtsalt kiiresti ja mingi korrapäraga. Harjutamise/harjumise asi.
Paki segamisel võib ajavõit ulatuda isegi minute(te)ni. Oleneb, kas tuleb teha mulligan või mitte.
Ajavõit: ~1 min.
IV Täringu veeretamine. „Tere“
„Tere...“
„Andres..“
„Pats. Meeldiv tutvuda!“
„Veeretame täringut ka?“
„Veeretame. Näe seda 20-tahulist?“
„Ei see ei sobi, see on lifecounter. See pole päris täring ja temale ei kehti täringu füüsikaseadused. See poleks see õige. Mulle meeldib veeretada klassikalist kuuetahulist täringut. Oota ma kohe otsin oma lemmiku.“
(Pool minutit kohmitsemist ja täring leitakse).
„Veeretame minu täringut ka, siis oleks aus.“
„Saagu nii. 2 tükki korraga? High-roll võidab?“
„Olen päri“
„Ohhoooo ... kuus ja neli. Kokku kümme. Küll vedas“
„Tõepoolest. Ma pean veeretama siis rohkem, et võita sinu täringuviset. Veeretan esialgu seda ühte täringut. Kui tuleb 3 või vähem, siis järelikult ma võita ei saa sind kuidagi. Näe viis tuli. Küll nüüd on põnev. Kui nüüd veeretan 5 või rohkem, siis on kas viik või mina võidan. Naljakas kui viik tuleb, onju? Siis saame uuesti veeretada. Oi näe. KUUUS. HAHHAHAHAHHA. Mina võitsin täringuviske. Hmmmmm.... Kas alustan või mitte. Hmmmmm.... Raske otsus. Mida sa mängid muidu?.....“
Stop. Milleks siukest jama vaja? See on küll üks markantne näide, kuid uskuge mind. Sellised dialoogid on sagedamad kui arvate.
Täringut viska paki segamise ajal. Proovi neid mitte loopida vihaga üle laua. Täringute põrandalt korjamise peale kulub hulk aega.
Vilunud mängijana oled sa juba ammu selgeks teinud, kas su pakk tahab alustada või mitte. Kui ei tea, siis kehtivad kuldreeglid:
• 98,9 % constructed pakkidest tahab alustada.
• 90 % draftipakkidest tahab alustada.
• 80 % limited pakkidest tahab kaarti tõmmata.
• 100% 2hg pakkidest tahab tõmmata.
Ehk kokkuvõtvalt.
Veereta täring. Vastane veeretab täringu. Sina võidad. Otsustad. Purgis.
Võttis aega 3-5 sekundit, mitte minut või kaks.
Ajavõit ~1 min (ja ma ei liialda).
Kui sul on sügav Kinderschtube, siis viisakuste vahetamine ja teretamine on ..... viisakas. Kui sa oled aga hardcore tuus ja äge võistlusmängija, siis tegelikult on sul täiesti savi, kas sul on vastas Vjatšeslahv Muhhina või Tamiyo Mura-kas. Sinu eesmärk on ta purustada ja edasi liikuda. Viisakuste vahetamine raiskab ainult aega.
V MulliganVilunud mängijana sa peaksid teadma, millised on kindlad mulligani käed. Näiteks 7 maad 0 spelli või vastupidi.
Sa ei pea etlema ja ohkama ja vaatama, mis spellid sul käes on jne. Segasid paki. Võtsid 7 kaarti. Näed mikrosekundiga, et käes on 7 maad ja 0 spelli (või vastupidi). Hopsti lükka kohe käsi pakki ja kuku segama. Ühma ka vastasele: „mulligan,“ et ta ikka saaks aru.
Saad uuesti sama kasuliku käe: 6 maad ja 0 spelli või vastupidi. Jällegi ei ole tarvis ohkima hakata ja oma ebaõnne elulugu vastasele jutustada. Hopsti kiirelt uuesti kaardid pakki. Sega kasvõi rohkem, aga ära virise.
Samuti ei pea sa järgmist 5 kaarti radioaktiivsetevastaste kaitsevahenditega ettevaatlikult paki pealt lauale tõstma, kaheldes nende ebastabiilsuses. Ei. Võta samamoodi kiirelt need mulliganitud 5 kaarti nagu sa võtsid esialgsed 7.
Reeglite järgi peaks mängijad „koos“ ütlema, kas mulliganivad või mitte. Kui on kindel laks mulligan, ei ole vaja teatraalselt oodata, kas vastane jätab oma käe või mitte. Raiskad ainult aega.
Paki segamise ajal vaata vastasele otsa ja küsi uurivalt, kas ta jätab või mitte. Ära tal liiga kaua ka mõelda lase.
(Ära enne võta ka uusi kaarte, kuni vastane on otsustanud, kas teeb mulligani või mitte. Vaevalt, et keegi tänapäeval nii käitub, aga mine tea.)
Kui pead mõtlema, kas teha mulligani või mitte, tee seda hoolikalt. Siin ei tasu kiirustada. Kiiremale otsustamisele aitavad kaasa järgmised asjad:
• Oma paki tundmine. Tee endale selgeks, milline on hea, väga hea või käib kah alguskäsi ja milline täiesti mängimatu.
• Formaadi tundmine. Kas on kiire või aeglane limitedi formaat? Milliseid pakke võid oodata consctructed mängus?
• Vastase paki tundmine. Tead, mida vastane mängib. Seega saad kiireid järeldusi teha, kas su alguskäega on võimalik alustada või mitte.
• Kas alustad või tõmbad. Minu kogemuste põhjal on sageli kergem võtta mulligan või jätta käsi, kui vastane alustab ja sina oled kaarditõmbel. Ehk kui sa kahtled, siis mõtle, kas sa oled tõmbel või alustad.
Mulliganimise kohta on kirjutatud mitmeid artikkleid. Äkki keegi teeb seda siin ka. Mina mitte, sest mulliganida ma lihtsalt ei oska.
Ajavõit: raske määratleda, kuna vahel lihtsalt peab hoolikalt mõtlema, kas teha mulligani või mitte. Kui aga kogu näitemäng ära jätta, siis mingi ~1 min ikka võidab.
VI Esimesed käigudEsimesel kolmel käigul, ei toimu reeglina mitte midagi ja kui toimub peaks seda tegema kiiresti. Kui sa just ei mängi
Ponder suguseid kaarte. Siis võib jah pisut aega kuluda.
Muidu peaks mängu algus käima nii:
1.
Forest,
Birds of Paradise. Go.
1.
Island. Go.
2.
Forest.
Dungrove Elder. Go.
2.
Swamp.
Cruel Edict. Go. (Vastane säkkab kiirelt Bop’i. Sina andsid juba märku, et lõpetasid käigu).
3.
Forest.
Blanchwood Armor. Attack. Go. (Sina märkisid juba elusid siis, kui nägid
Blanchwood Armorit lauda tulemas, sest mitte midagi muud sa teha ei saanud.)
Suht loogiline ja lihtne onju?
Millegipärast aga võib näha palju sellist mänguviisi:
1.
Forest. Oum ... ööööö .... mmmm ... Tap.... mmmm ...
Birds of Paradise (nüüd segab ta kaarte käes ringi närviliselt). Go.
1. Mõtled pisut. Vaatad närviliselt Bopi. Tõmbad aeglaselt kaardi. Mõtled. Poetad ettevaatlikult
Islandi lauale. Go.
2. Samasugune aeglane tõmme. Täpib Bop’i. Täpib foresti. Untapib mõlemad. Mõtleb pisut. Käib
Foresti. Mõmmm ... ööö ... ööööö ... äääää.
Dungrove Elder. Segab veel kaarte käes närviliselt. Go.
2. Nüüd sa oled eriti närvis. Vastasel juba 2 kolli ja sul ainult
Island. Mida sa küll nüüd teed? Mõtled, mis oleks parim kaart tõmmata. Praegu. Mõtled hoolega. Tõmbad ettevaatlikult. Krt.
Swamp oli. Sul oli juba
Swamp käes. Neetud. Mida nüüd? Mängiks selle Swambi? Paha ju ei tee. Tavai. Oh õudust. Mis ma aga nende kahe kolliga peale hakkan? Mul on käes 1 kahemanane spell ja ülejäänd ländid ja viiemanased. Mida ometi küll teha? Ah mängime selle kahemanase. Või äkki hoiame hiljemaks? Või mängin nüüd. Või äkki hiljem?
Ja nii tehakse. Ausalt.
Jäta meelde:
• Kui sul midagi mängida ei ole. Anna käik üle. Ära raiska aega.
• Kui sul on valik ainult üks asi mängida, siis mängi see (või mitte) ja anna käik üle. Ära raiska aega.
• Kasuta neid tarkusi terve mängu jooksul.
VII Mängu käik. Ülejäänud mängu käigud peaks olema kiirelt ent hoolikalt läbi mõeldud, sujuv ja õlitatud. Kui mitte isegi graatsiline. Reaalsuses tehakse aga väga imelikke liigutusi.
1. Vastase käigu lõpp/UntapVastane annab käigu üle. Sina mõtled pisut. Untapid. Tapid tagasi, mis sa oled tappind. Veel untapid. Tapid veel tagasi. Mõtled pisut. Ja siis sõnad: „Käigu lõpus......“. Ja mängid
Lightning Bolt vastase looma. Mõttetu ajaraisk.
Tee plaan. Kui vastane punnitab ja mõtleb, siis sina sina mõtle kaasa, mis on su valikud ja kas neid teha. Teoorias peaks see plaan juba sul olemas olema, kui sa ise käigu üle andsid.
Igatahes peaks olema nii:
Vastane annab käigu üle. Sinu poolt tuleb juba valmismõeldud
Lightning Bolt. Ootad viisakalt resolvimist ja juba untapid.
2. UpkeepSiinkohal tuleb ettevaatlikum olla tegelikult. Kui midagigi triggerib või mängitakse/kavatsetakse mängida, siis võta paar hetke aega ja ära torma kaarti tõmbama.
Kui aga tõesti midagi ei toimu või ei saa toimuda, siis peaksid sa põhimõtteliselt poole Untap ajal Draw Step minema.
3. Draw StepSee on see koht kus kõige rohekm aega veedetakse:
• enne tõmmet segatakse närviliselt kaarte käes.
• sõrmitsetakse kergelt ja mõtliku pilguga kaardipaki pealmist kaarti.
• piilutakse ettevaatlikult pealmist kaarti.
• liigutatakse kätt härja ila venimise kiirusel kaardipaki poole ja suure ohke saatel tõmmatakse see.
• oodatakse topdecki. Vaadatakse kavalalt vastase silma ja tehakse pikk dialoog läbi, mis-siis-küll-juhtub-kui-ma-vot-selle-kaardi-tõmban teemal.
• imetletakse pikalt äsjatõmmatud kaarti nigu oleks sellele tissid külge kasvanud.
• vaadatakse vastikusega äsjatõmmatud kaarti nigu oleks keegi sellele sittunud.
Jne jne.
Sa tunned oma pakki. Sa näed, mis laual toimub. Sul on plaan. Tõmba lihtsalt kaart. Pane see kätte. Vaata kaarti.
Hoidsid just mõned(kümned) sekundit aega kokku.
Topdeckimine.
Sa tead, et sul on ainult paar kaarti, mida sa saad tõmmata, et näiteks vältimatut eesterendavat surma trotsida. Sa ei tohiks mõelda pikalt, mis see kaart on. Vähemalt mitte draw stepi ajal. Draw stepi ajal tõmmatakse. Vastase käigu ajal mõeldakse.
Ära mängi Mavericki. Sa ei suuda Poti Ässa paki peale võluda. See kaart on sul juba paki peal. Ta ei muutu. Tõmba ja pista see kätte. Mäng võib kujuneda veel pikaks.
Kui ootad mingit Wrath või
Angel of Serenity effekti, võid ju pisut teatraalsust lubada ja kätte panemise asemel kaardi otse lauale lajatada. Nii on ju kiirem.
Kui ootad mingit
Fog’i või muud trikki. Tõmba kaart ja anna üle.
Kui sa EI TÕMBA seda ainust kaarti, mis sind päästa annaks, siis ANNA KOHE ALLA. Sa pead ühe või kaks mängu veel ju mängima. „Võidelda tuleb lõpuni“ on kõige lollim lause, mida mägicus kasutatakse, kui on teada fakt, et sa mitte midagi tegelikult teha ei saa.
4. I Main PhaseSul oli plaan. Näitaks rünnata ja valu teha. Tõmbasid kaardi.
Kui tõmmatud kaart ei saa kuidagi su plaani aidata, siis järgi plaani. Kui see aitab kuidagi su plaani (saad kolli tugevamaks teha, Haste’iga koll lauda, vastase kolle eest ära hävitada jne), siis mõtle pisut plaan ümber.
Oleneb konkreetselt, mida sa tõmbad.
Muidu võiks aja kokkuhoiu mõttes järgida stampliigutust: Tõmba. Ründa/Mängi kaart või Mängi kaart/Ründa. Go.
5. CombatCombatis peab kümne piires arvutama. Kes teeb seda kiiremini, kes aeglasemalt. Kiirustada ei tohiks siin. Võib maksta mängu.
Üldjuhul aga jällegi. Sul oli plaan.
Tekkis vastase käigu lõpus. Näiteks jääda kaitsesse või rünnata.
• Tõmbasid midagi, mis plaani ei saaks muuta/aidata. Järgi plaani.
• Tõmbasid midagi, mis plaani muudaks. Tee uus plaan.
• „Kui kahtled, keera loomad külili ja vaata mis juhtub.“
Alfa-strike.
Millegipärast sa otsustasid, et pead ründama kõikide loomadega: viimane võimalus võiduks, käes wrath effekt, mingi muu trikk plaani jne.
Väga sageli jäädakse siinkohal mõtlema, kuidas vastane blokib, mis vastane teha võib jne. Las vastane mõtleb. See pole sinu asi enam. Sina juba otsustasid kõigiga rünnata. Tee seda siis.
6. II Main Phase/End Phase• Kui sa plaanisid, midagi mängida, siis tee seda samal ajal, kui elupunkte märgid.
• Kui sa ei plaani midagi mängida, siis anna käik üle samal ajal, kui sa elupunkte märgid.
7. Vastase käikPlaani oma järgmist käiku. Muuda plaani vastavalt sellele, mida vastane teeb. Ei ole vaja terve vastase käigu ajal talle otsa passida ma-vaatan-sind-ja-tean-su-telli-ja-su-pokerface-on-kasutu pilguga.
Loomulikult ära mattu liiga sügavalt oma mõtetesse. Jälgi ka mida vastane teeb. Ta võib teadlikult või tahtmatult sohki teha.
Kui plaanisid vastase käigu ajal tema kolli tappa, spelle counterdada, kaarti tõmmata jne, siis ära unusta seda teha.
VIII Kuidas harjutada kiiremini ja paremini mängima? Kiire vastus. Hakka MTGO’d mängima.
• Saad aru kui väärtuslik on aeg. Nii mõnedki MTGO algajad kaotavad mõned mängud, kuna aeg saab otsa.
• Mees, sa ei tea kui kiiresti sa täringut viskad, kaarte tõmbad, untapid jne.
Või teine variant. Palka endale kubjas, kes sulle iga vale liigutuse ja molutamise eest piitsaga virutab ning prääniku ise alati ära sööb.
Raske on oma mängimismaneeri muuta. Võiks öelda, et võimatu? Kui sulle aga käivad närvidele teiste mängijate vihased pilgud ja silmade pööritamised, kui nad trobikonnakesi sinu mängu vaatavad, mis on juhtumisi viimane mäng ja ammugi üle aja läinud.... siis äkki võiks ikkagi midagi parandada.
Kui sul on sellest kõigest savi ja sa mängid ikka just nii aeglaselt ,kui tahad... Noh sinu jaoks on kohtunikud, kes karistusi selle eest jagavad.
Loodan, et vähemalt keegi leidis siit midagi kõrva taha panemiseks. Tänan Taavit, Mikku, Antsu, Vilgot, Andrest, Neemet ja kõiki muid aeglaseid ja/või OCD all kannatavaid mängijaid, kes olid mu mõttes seda jampsi kirjutades.